George își amintește că în 2000 pleca din publicitate și o lua pentru prima oară pe calea antreprenoriatului. Și-a lansat o companie de producție audio, YAMA Studios și a început să realizeze proiecte de marketing cultural, prin organizarea de evenimente specifice turismului de afaceri. În 2002 s-a apropiat de ideea de afaceri cu biciclete prin lansarea de team building-uri cu programe de călărie și ciclism, iar în 2004 avea deja 10 biciclete achiziționate. Lucrurile nu au venit întâmplător, nici călăria, nici pasiunea pentru biciclete.
Călăria vine din adolescență, când cobora vitele de la munte, călare sau pe jos, în Țara Moților. Cu bicicletele a visat mereu să ajungă în Bucegi, la 2.000 de metri. Nu a făcut acest lucru până după anul 2000, când și-a cumpărat primul mountain bike Merida, marca lui de suflet, căreia îi este și vânzător principal în România.
Începuturile Veloteca
“Prin 2002 simțeam că românii trebuie să-și aducă aminte de mersul călare. Am înființat asociația Bate Șaua să priceapă iapa (batesaua.ro), principalul motor de dezvoltare a culturii bicicletei în România, iar în 2007 am înființat Federația Bicicliștilor din România (biciclisti.ro) și eram conștient că prin toate programele dezvoltăm o piață la nivel național”, își amintește George.
Și-a convins doi prieteni să i se alăture – Cristi Schneider (specialist în comerțul online) și Alexandru Delcea (specializat în reparații și tuning de biciclete). Au deschis Veloteca în 2008, cu obiectivul inițial de a vinde biciclete pliabile, adaptate mediului urban. La finele anului, aveau și un magazin fizic cu bicicletele de test. “Pliabilele nu convingeau încă decât după teste practice, dar deja aveam argumentația pregătită”, își amintește Culda.
Investiția a fost mare din punct de vedere a timpului și curajului, dar la nivel de bani nu enormă, pentru că piața era mică și nu aveau stocuri prea mari. “Acum Veloteca are stocuri permanente de sute de biciclete în depozite, nu mai vorbesc de echipamente și accesorii. În plus, e vorba de chirie, salarii, site și multă, foarte multă publicitate”, spune George Culda.
Educarea pieței
O mare provocare a fost educarea cumpărătorilor. Dacă astăzi bicicleta este văzută realmente ca o alternativă la mașină sau transportul în comun, în 2008 bucureștenii erau timizi în a folosi angrenaje cu două roți. George recunoaște că și astăzi, dar mai ales atunci, erau consultanți pentru potențialii lor clienți. “Am atras clienți din categoria celor care preferă calitatea și ne-am descurcat bine prin selecția de mărci și modele, pe care o adaptăm mereu. Am prestat ca retailer, nu ca importator sau distribuitor. În București erau deja vreo cinci magazine specializate pe biciclete și niciun hypermarket. Dar piața era extravirgină, fără vreo segmentare specifică sau poziționare distinctă. Noi am fost primii care am oferit biciclete pliabile, de oraș, apoi de trekking. În fiecare an aduceam ceva noi pe piață, cu toată comunicarea publicitar-educativă de rigoare”, explică George Culda.
Am atras clienți din categoria celor care preferă calitatea și ne-am descurcat bine prin selecția de mărci și modele, pe care o adaptăm mereu. Am prestat ca retailer, nu ca importator sau distribuitor
Astfel, au vrut să se diferențieze prin oferirea unei diversități foarte mari de mărci și modele. “Majoritatea celorlalte firme distribuiau direct una sau două mărci, cu exclusivitate, iar oferta era subiectivă. În al doilea rând, sediul ales a fost într-o vilă, care îi face pe clienții noștri să simtă confortul și calitatea unui spațiu familial, o atmosferă mai caldă. Curte, etaje, scări de lemn, acvarii și tufe de trandafiri, terasa și cafea la ibric după prânz”, spune Culda. Ca diversitate de branduri, Veloteca vinde din 2011 Merida, pentru care e dealer numărul 1, dar și
Cannondale, Corratec, Cross, Dahon, Sprint, Omega, Adriatica și, mai nou, Sunn, una dintre surprizele pentru noul sezon.
Un business sezonier, dar puternic
Vânzarea de biciclete e sezonieră. Iarna activitatea este una mai mult de organizare a sezonului următor, nu prea se cumpără modele noi. Dar rezultatele sunt pozitive. Veloteca a lansat, pe lângă vânzarea și reparația de biciclete, și posibilitatea de a le stoca la ei pe timpul iernii, în condiții ideale, ferite de umiditate și frig.
Până în 2013 ajunsesem la un număr record de 1.500 de biciclete pe an, dar din 2014, odată cu apariția serioasă a hypermarket-urilor specializate și apoi a mall-urilor ce includ oferte de biciclete ieftine, am ajuns între 1.000 și 1.300 de biciclete pe an. În schimb, în ultimii ani am început să vindem serios echipamente
“Până în 2013 ajunsesem la un număr record de 1.500 de biciclete pe an, dar din 2014, odată cu apariția serioasă a hypermarket-urilor specializate și apoi a mall-urilor ce includ oferte de biciclete ieftine, am ajuns între 1.000 și 1.300 de biciclete pe an. În schimb, în ultimii ani am început să vindem serios echipamente, încălțăminte și accesorii, portbagaje și suporturi de biciclete, rastele pentru parcarea bicicletelor produse de noi în România. Cifra de afaceri este la 700.000 de euro, iar acum avem nouă angajați”, spune George Culda.
L-am întrebat pe George cum merge iarna. Am aflat că o lună de iarnă înseamnă cam 15% dintr-una de vârf, dar cele mai bune luni sunt doar 3-4 pe an. “Iarna muncim pe zona de precomenzi, de marketing, de asamblare a bicicletelor sezonului următor, facem mici lichidări de stocuri sau oferte speciale”, spune Culda. Au lansat și un serviciu special pentru clienți, dar care e încă în faza de testare. Se numește VeloGaraj și înseamnă stocarea bicicletelor în condiții bune, dar și o revizie gratuită la început de primăvară. “E perceput ca un avantaj VIP, pentru clienții fideli, care chiar se bucură de eliberarea spațiului din apartament, știind că nu au cum să folosească bicicletele iarna. E apreciat de familiști, care au 3 biciclete de familie”, spune Culda.
Potrivit cofondatorului Veloteca, cele mai vândute biciclete sunt cele de munte, de off-road. “Mountain bike-ul e considerat de români un fel de SUV al bicicletelor, adaptabile perfect provocărilor drumurilor urbane. La Veloteca avem o proporție de 70% clienți bărbați, dar mulți sunt și familiști, cumpărând pentru soții sau prietene”, explică George Culda. Cele mai la modă biciclete acum sunt cele de cross și trekking, dar și mountain bike-urile cu roți de 29 de inci diametru.
Bicicleta, în zona electrică
Se va duce bicicleta spre zonă de asistență electrică? Bicicletele cu motoraș sunt mai scumpe și sunt apreciate de puțină lume la noi, dar oferă avantajul de a nu obosi atât de mult în trafic, dar poți să te bucuri și de experiența datului din pedale. “Am început să vindem electrice, dar nu ne facem planuri prea serioase. În afara țării, ele câștigă segmente imense de piață, datorită infrastructurii. La noi merge prost treaba cu pistele și cu traseele de cicloturism, motiv pentru care e greu să ai pretenții de la clienții români să care 10 kilograme în plus după ei, și nici nu avem seniori de 50-60 de ani care să fie dependenți de bicicletă după 30 de ani de pedalare zilnicî”, spune Culda.
Am început să vindem electrice, dar nu ne facem planuri prea serioase. În afara țării, ele câștigă segmente imense de piață, datorită infrastructurii
În 2017, planurile Veloteca sunt de a aduce o nouă marcă pentru cei pasionați de mountain bike de mare aventură – SUNN. “E o marcă franceză specializată pe segmentele de gravity, adică enduro, all-mountain, trail, dar și BMX. Prioritatea în acest prim an e să testăm piața românească prin modelele fabricate în Franța și să identificăm posibili dealeri locali ai acestor biciclete de top”, spune Culda.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu