Fie ca te gandesti sau nu sa-ti echilibrezi dosha, iata trei elemente puternice din filozofia budista, "Adevaruri Nobile", si sugestii pentru a le include in viata de zi cu zi. Ti-ar putea schimba viata...
Dukkha: Viata este dureroasa si aduce suferinta.
Multi spun ca budismul este pesimist sau negativist. Aceasta concluzie vine din interpretarea unuia dintre Adevarurile Nobile ca "Viata este suferinta." Dar aceasta afirmatie este mult mai profunda. Nu ne spune doar ca, "Viata este grea, asa ca rabda." Ce ne spune, de fapt?
Putem genera mai multa suferinta in viata suprimand sau evitand emotiile dificile. Da, viata noastra este inevitabil punctata de sentimente neplacute: pierderea, tristetea, oboseala, plictiseala, anxietatea apar si dispar pe parcursul vietii.
Dar atasamentul de anumite asteptari, obiecte materiale si stari deseori genereaza frustrare acuta, dezamagire si alte forme de durere. De aceea, in loc sa ne temem de suferinta sau sa cautam o solutie definitiva pentru ea (devenind astfel frustrati pentru ca nu gasim una), putem invata sa acceptam suferinta.
Cum putem folosi aceasta convingere in viata de zi cu zi: Incearca sa nu cazi in capcana convingerii ca esti distrus. Accepta faptul ca moartea, procesul de imbatranire, boala, suferinta si pierderea fac parte din viata. Practica acceptarea cand infrunti lupta. Renunta la ideea ca viata trebuie sa fie usoara si fara durere, atat emotional, cat si fizic. Aceasta este o prejudecata promovata de moda, industria cosmetica si cea farmaceutica.
Boala, suferinta sufleteasca, pierderea, dezamagirea si frustrarea fac parte din viata si pot fi suportate mai usor daca se practica detasarea. Incearca sa accepti ideea de imperfectiune si renunta sa mai crezi ca viata trebuie sa fie intr-un anume fel. Deschide-ti inima catre nesiguranta.
Anitya: Viata este un flux constant.
Anitya sau "lipsa de permanenta" inseamna ca viata pe care o stim este intr-un continuu flux. Nu putem recupera o clipa trecuta si nici nu o putem reproduce vreodata. Cu fiecare zi care trece, celulele noastre se schimba, gandurile evolueaza, temperatura si aerul se modifica. Totul in jur este diferit. Intotdeauna.
Mai ales atunci cand nu ne simtim foarte bine, conceptul de permanenta schimbare poate fi, in mod paradoxal, foarte linistitor. Cu alte cuvinte: daca totul se schimba, atunci si durerea noastra va trece. Dar cand suntem bucurosi, ideea de schimbare ne produce o teama incredibila.
Daca acceptam ideea de permanenta schimbare la adevarata ei valoare, poate fi incredibil de eliberatoare. In Vest, la 100 de ani dupa ce Buddha a emis acest concept, filozoful grec Heraclitus a reflectat aceeasi idee cand a emis faimoasa zicala, "Nu poti pasi niciodata de doua ori prin acelasi rau." Tot ce avem este momentul prezent.
Cum ne putem folosi de acest concept in viata de zi cu zi: Sarbatoreste ideea de schimbare. Accepta faptul ca totul este intr-o continua transformare. Este chiar fascinant, daca te gandesti la asta! Chiar si atunci cand ideea de permanenta schimbare este infricosatoare, ne poate ajuta sa apreciem tot ce avem in prezent: relatiile, corpul, sanatatea, vremea, pantofii preferati, munca, tineretea, mintea. Asa ca haideti sa savuram momentele care ne plac si sa ne gandim ca cele care nu ne plac oricum vor trece.
Anatma: Suntem intr-o continua schimbare.
Cand pacientii merg la psihoterapeut, sunt intrebati ce asteptari au de la terapie si cei mai multi raspund "Vreau sa ma regasesc pe mine insumi." Cultura noastra ne-a format o conceptie conforma careia exista un “eu” fix si stabil in interiorul nostru. O fi intre inima si ficat? Sau pe undeva prin creier? Cine stie!buddhism despre viata
Budismul, insa, crede ca nu exista un “eu” stabil si fix. In continuarea ideii de Anitya (lipsa de permanenta), celulele noastre, amintirile, gandurile si povestirile personale — toata "materia" ce compune pana la urma identitatea fiecaruia se schimba in timp.
Sigur, cu totii avem personalitati (desi se schimba cu timpul). Avem nume, locuri de munca si alte titulaturi pe care le folosim ca sa ne identifice, sa simtim ca avem un “eu“ distinctiv.
Dar ideea unui “eu” constant nu este decat o conceptie dezvoltata de cultura noastra. Este o poveste pe care o putem schimba si putem astfel accepta ideea ca ne putem schimba — oricand si oriunde. Asa cum spune Thich Nhat Hanh, "Gratie lipsei de permanenta, orice e posibil."
Cum ne putem folosi de acest concept in viata de zi cu zi: In loc sa ne concentram pe a ne "descoperi pe noi insine," ar trebui sa ne concentram pe a ne construi pe noi insine asa cum ne dorim sa fim in orice moment. Putem sa fim si sa ne simtim mai diferit azi decat ne simteam ieri. Daca suntem deprimati azi nu inseamna ca vom fi asa vesnic. Putem sa-i iertam pe altii. Putem sa ne iertam pe noi insine.
Daca renuntam la atasamentul de ideea unui “eu” stabil, ne putem simti mult mai impacati cu acceptarea schimbarii in viata. In fiecare moment fiecare dintre noi este o persoana cu totul noua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu