joi, 12 ianuarie 2017

Dilema cu munca după program

Francezii au început anul 2017 cu o veste bună. De la 1 ianuarie, în Franța, a intrat în vigoare o nouă lege, prin care angajații pot ignora e-mailurile de muncă, dacă le primesc în afara programului de lucru. Cunoscută și ca „dreptul la deconectare”, legea le impune companiilor cu peste 50 de angajați să negocieze termenii de lucru în afara programului și să caute moduri de a reduce intruziunea muncii în viața personală a muncitorilor. În timp ce noua lege stipulează ca angajații să găsească metode viabile de a reduce munca din timpul liber, pentru moment, nu există penalizări pentru companiile care nu ajung la un acord cu echipele lor. În schimb, angajatorii vor fi nevoiți să publice o cartă care să prezinte cererile și drepturile angajaților, în afara orelor de program.

Prin această lege, statul francez adresează problema culturii „mereu în priză”, pe care o putem observa cel mai bine la noile generații. Utilizarea excesivă a dispozitivelor digitale a fost de mult timp condamnată pentru împiedicarea obiceiurilor sănătoase de somn și pentru problemele în relațiile interpersonale.

„Din păcate, sunt anumite companii în care echilibrul dintre viața privată și cea profesională a angajatului este ignorată. Chiar dacă piața din Franța nu îmi este atât de cunoscută precum cea din România, îmi imaginez că înmulțirea angajatorilor care creează un context de epuizare fizică și psihică a angajaților a dus la aplicarea unei astfel de legi”, este de părere Oana Calcan, Recruitment Coordinator pentru compania Stefanini.

Pe de altă parte, piața muncii a evoluat în pas cu tehnologia și, ca urmare, sunt tot mai mulți angajați preferă să lucreze de la distanță (sau de acasă) sau au de a face cu colegi din alt fus orar. În același timp, deconectarea completă după program poate fi o problemă pentru angajații care preferă să lucreze în afara orelor de muncă sau pentru cei care preferă să rezolve din problemele de serviciu pe drumul spre sau de la job.

„Consider că vor fi domenii în care nu ai cum să te deconectezi în totalitate. Cred că, dacă ați avea nevoie de medicul dumneavoastră pentru o urgență, în afara programului acestuia, ați aprecia foarte mult dacă v-ar raspunde la telefon”, explică Cristina Săvuică, Chief Happiness Officer pentru compania de recrutare Lugera & Makler România.

„Evitarea completă a serviciului în afara orelor de program este utopică”, adaugă și Oana Calcan. „De multe ori, este chiar alegerea angajatului de a verifica corespondența de birou, chiar dacă nu are această obligație, pentru a fi conectat la ceea ce se întâmplă în lipsa lui. Conectarea la informație este un trend al zilelor noastre. Ce se poate evita este ca angajatorul să solicite angajatului rezolvarea de sarcini în afara orelor de program sau în concediu.”

Precum stipulează și legea din Franța, recrutorii menționați în articol consideră că totul ține de negocierea dintre angajat și angajator. În timp ce companiile ar trebui să se asigure că nu își supraîncarcă muncitorii și că pot asigura desfășurarea normală a activității chiar și când angajații sunt în concediu sau în timpul liber, la rândul lor, angajații ar trebui să dea dovadă de flexibilitate și după program, în funcție de urgență și de domeniul în care activează.

„Desigur, noțiunea de urgent trebuie trasată clar, astfel încât să nu se abuzeze de contactarea angajatului în timpul său liber”, mai menționează Oana Calcan.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu