Aici nu e vorba despre ce culori sunt în vogă pentru că personal nu cred în culori la modă, ci cred în emoția pe care ți-o trezesc. După mine, culorile la modă pentru casa ta sunt cele care au legătură cu amintirile tale dragi, cu momentele fericite din viața ta. În această eră a tehnologiei, orice nuanță poate fi reprodusă cu ajutorul mașinilor de colorare. Așa că dacă ai o eșarfă primită cadou de la părinți sau persoana iubită, dacă ai un obiect drag ție de la bunici, dacă îți place o anumită floare, oricând poți recrea nuanța care te face să te simți bine. Și știi ce? Acele culori vor fi mereu la modă pentru tine, nu te vei plictisi de ele, nu vei simți nevoia să le schimbi de la an la an. Secretul constă nu doar în a alege o culoare și a te raporta emoțional la ea, ci în a face combinații reușite, în a creiona ambientul casei tale conform poveștii care te caracterizează.
Am ales să-ți spun despre culorile anului 2017 anunțate de către principalii producători de vopseluri la nivel mondial ca să ai un ghid și pentru că poate, printre aceste nuanțe, o vei regăsi pe cea care te definește sau care este conform a ceea ce simți și tu în prezent. Dar mai mult, culorile anului vorbesc despre stări, despre ce gândește lumea și cum simte să se protejeze din fața agresiunilor socio-economice în propria locuință. Dar hai să le iau pe rând și să-ți explic despre trendurile în materie de culori pentru casă în anul 2017 din perspectiva principalilor furnizori de sisteme de colorare și a producătorilor de vopseluri.
Toți vorbesc despre culoarea anului anunțată de Pantone, care este un insitut privat ce a reușit să reunească și să ofere un stardard în materie de culori prin paletarele sale, încă din anii 60 în SUA. Ei au observat atunci că tipografiile americane lucrau cu cerneluri de la diverși producători, deci nu existau aceleași culori peste tot. Așa că cei de la Pantone au venit cu ideea de a oferi producătorilor de cerneluri și implicit tipografiilor, un sistem standardizat, adică paletare de culoare, astfel încât oriunde s-ar fi tipărit ceva pe teritoriul SUA, culorile să fie aceleași. De atunci și până acum au reușit să se impună pe plan mondial ca unul dintre sistemele standardizate de culori (alături de RAL și NCS), iar paletarele lor să fie folosite și de cei din alte industrii, de la modă (culori pentru țesături) la cele pentru interior (zugrăveli și pereți). În 2017 au selectat ca și culoare a anului nuanța de verde denumită Greenery (cod 15-0343), pe care ei sugerează a fi combinată cu nuanțe de la gri antracit la mov, cărămiziu și verde neon (vezi foto mai jos).
De ce Greenery? Pentru că această nuanță este simbolul primăverii, simbolul unui nou început. Este nuanța de verde asociată cu prospețimea frunzelor tinere, și este una dintre nuanțele naturii care ne induce o stare de calm și de bine. Ce semnalizează ea? Faptul că avem nevoie să ne refugiem într-un mediu curat, să putem respira adânc și bine, să ne simțim mai conectați față de natură și între noi, luând o pauză din fața agresiunilor politico-economice și a stresului cauzat de tehnologie și multitudinea de informații din media. Totodată este o nuanță care vorbește despre evadarea în natură, despre dorința noastră de libertate, despre pasiunile noastre, dar și despre aspirațiile noastre vizavi de o planetă pe care ne-o dorim curată și frumoasă pentru noi și pentru copii noștri, despre orașe pe care ni le dorim mai pline de parcuri, de vegetație, mai conectate cu autenticitatea naturii. Este una dintre cele mai prezente nuanțe la nivel mondial în acest moment, de la mâncare la cosmetice, de la haine la interioare.
Cei de la Natural Colour System (NCS) au făcut o analiză asupra preferințelor cromatice ale ultimilor ani și au constatat că lumea a fost mai atentă și a reacționat la evenimentele din Europa, SUA, Orientul Mijlociu și China. Oamenii au reacționat la evenimentele de pe acest continente prin refugiere, s-au simțit agresați de neșfârșitele și repetatele cuvinte ca terorism, emigranți, război, lideri de piață, consumerism și au ales să se exprime prin nuanțe de culoare care să le provoace fantezia unei lumi mai bune, unei locuințe mai sigure, dar și a unor culori care să prefigureze apariția de noi figuri emblematice, care ar putea salva lumea, de noi eroi. Evenimente precum Brexit sau faptul că în multe țări europene se vorbește tot mai mult despre naționalism, despre extremism de dreapta, despre închiderea granițelor, despre protecție par să ne acapareze total, dar să ignorăm renașterea unui continent ce se anunță cu adevărat surpriză în 2017-2018: Africa! De aici vor veni și culorile ce vor aduce inspirația în viața oamenilor, căci Africa se prefigurează a fi continentul ce se modernizează și care se va schimba radical sub influența social-media și a comunicării prin intermediul tehnologiilor moderne.
O altă tendință conturată de către cei de la NCS este cea a rebeliunii oamenilor, care vor să schimbe sisteme, care vor o altfel de viață. De aici și preferința și manifestarea acestei rebeliuni prin culori tari, de tip neon din gama celor primare: galben, roșu, albastru alături de negru. De asemenea, nevoia de stabilitate, de claritate a oamenilor este exprimată prin preferința lor către designul minimalist scandinav, către materiale rezistente precum marmură și piatră subliniate de detalii și tonuri de argintiu și auriu. De asemenea, oamenii simt nevoia de acțiuni colective, de a se uni, indiferent de țară și religie, pentru binele planetei și de a lupta contra schimbărilor climatice care ne afectează viața tuturor. Din această nevoie reies și preferinețe de culoare către tonuri de verde, de maroniu, de violet, toate conturând ceea ce înțelegem ca fiind definitorii pentru natură. Sunt practic patru direcții pe care cei de la NCS le-au identificat și pe care le-au transpus în palete de culori pentru 2017-2018 ilustrate într-un album dedicat care este disponibil
Unul dintre producătorii de talie internațională Akzo Nobel, prezent și la noi în țară, cele mai cunoscute branduri ale sale fiind la noi Dulux (vopsea lavabilă) și Sadolin (lacuri și baițuri pentru lemn), lansează an de an ColourFutures, trendurile în materie de culori pentru casă. În 2017, cu ajutorul unei echipe internaționale de trendsetteri, designeri și arhitecți, au reușit să surprindă în patru tendințe diferite modurile în care oamenii reacționează emoțional la contextul socio-economic, dar și care sunt cele mai prezente stiluri de amenjare interioară și preferințele arhitecturale ale oamenilor de pe diferite continente. Tema generală sub care au fost conturate trendurile este inspirată de ideea Lucrurile pentru care merită să ne bucurăm de viață. Este o temă născută în urma concluziei faptului că la nivel global societea umană caută acele lucruri reale și esențiale care îi oferă o bază solidă, care îi dă sentimentul de stabilitate, de apartenență la umanitate, dar totodată oamenii vor lucruri clare, simple și autentice. Aceste manifestări și predispoziții au fost traduse de către Dulux în patru trenduri (în total 45 de nuanțe) și o culoare emblematică a anului 2017: Denim Drift
Despre ce vorbește Denim Drift (cod 87BG 27/077), culoarea anului 2017 de la Dulux? Ea exprimă nevoia de tihnă, o nuanță pe care să o putem recunoaște și înțelege indiferent de originea noastră națională și culturală. Este o nuanță pe care o regăsim în natură, pe bolta cerului, dar și în apă. De asemenea, este o nuanță care poate fi asortată ușor și se pretează atât pentru locuințe amenajate în stil clasic, cât și contemporan. Numele nuanței este inspirat de ceea ce o mare parte din oameni recunosc în jurul lor: denimul, un material textil, cel al blugilor, al jachetelor, o culoare lejeră, care vorbește despre libertate de exprimare și lipsă de formalism. Pe lângă culoarea vedetă mai există alte nuanțe care se pot combina reușit între ele.
New Romanticism este un alt trend de la Dulux care aduce în prim plan tonurile de verde ale naturii alături de nuanțe de mov, violet. Este o paletă cromatică ce vorbește despre o conștiință globală vizavi de planetă, de conectare chiar spirituală la natură, dar și nevoia de a trăi o viață mai sănătoasă, cu mâncare adecvată a cărei proveniență vrem să o cunoaștem și obiceiuri sănătoase care să ne facă să trăim armonios, mai îndelung și fără a afecta mediul înconjurător. Este o paletă cromatică care induce o stare de calm asemenea naturii, care ne destinde doar privind-o. Poate fi adusă la interiorul casei prin combinații de nuanțe de verde pe suprafața pereților și accente mici de albastru turcoaz, violet.
Shared Individualism (Dulux) este un trend care vorbește despre nevoia de apartenență la grupuri sau comunități de oameni care împărtășesc aceleași valori, asta în condițiile în care tehnologiile de comunicare și interacționarea online presupune un soi de izolare. Ca atare, oamenii caută noi familii din care să facă parte și să contribuie și ei prin ceea ce pot la un demers comun. Aceste lucruri sunt transpuse într-o paletă de culori vibrantă, nuanțe îndrăznețe care vorbesc despre optimism și acțiune, despre lucruri făcute împreună cu alții sau dedicate altora care să ne ofere un sens al existenței. Este o paletă cromatică mai degrabă destinată spațiilor publice de la hoteluri la birouri, de la ansambluri rezidențiale la huburi și restaurante.
The Working Home (Dulux) este un trend care reflectă faptul că muncim din ce în ce mai mult, iar separările nu mai sunt clare când vine vorba despre spațiul destinat serviciului și cel al locuirii. Sunt conturate noi predilecții de a amenaja acasă un loc pentru a munci, dar și amenajarea birourilor mai familiar, adică similar unei case. Cum granițele dintre acasă și muncă par a fi din ce în ce mai diluate, oamenii simt nevoia de a alege culori care să-i ajute să se poată concentra, să fie eficienți, dar și culori care să-i inspire, să-i motiveze. Paleta de nuanțe corespondentă acestui trend este una ce derivă din culorile primare: tonuri saturate de albastru cu tente de gri, de galben muștar, de roșu potolit. Sunt nuanțe care pot fi combinate între ele frumos pentru a crea contraste de efect, de cald și rece, de calm și acțiune, practic contraste ce vin să creeze o punte între dinamismul muncii și tihna pe care ne-o poate oferi casa noastră.
Considered Luxury (Dulux) este un trend care vorbește despre experiența trăirilor în fața consumerismului și a achiziției cantitative de obiecte. Se preconizează că oamenii vor să cumpere mai puține produse, dar să fie de calitate, să aibă parte de o experiență senzorială cu produsele lor și nu acumulare de produse. Mai bine mai puține, dar deosebite, decât mai multe și degeaba. Acest trend este creionat prin pasteluri luminoase, tonuri foarte deschise de griuri puțin colorate care imprimă o stare de reflecție, prospețime și serenitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu